سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه صنعت و معدن کاشمر به رسمیت شناخته نمی‌شود


 

  • خانه صنعت و معدن کاشمر به رسمیت شناخته نمی‌شود

    «قدیر صالحی» در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد: به‌رغم این‌که تاکنون 2 بار با حضور صنعتگران، خانه صنعت و معدن کاشمر راه‌اندازی و براساس رأی‌گیری مسئولی برای آن انتخاب شده اما هنوز رسما فعالیت خود را آغاز نکرده است. وی ادامه داد: براساس تجربه‌ای که داریم توانایی لازم را برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بین تولیدکنندگان در همه رشته‌ها داریم.

    مسئول خانه صنعت و معدن کاشمر افزود: اگرچه ساختار کشور به گونه‌ای است که واگذاری امور به بخش خصوصی به دلیل پیچ‌وخم‌های اداری به کندی و گاه با مشکل روبه‌رو می‌شود، اما همواره آمادگی داریم در کنار دولت امور جاری صنایع و تولیدکنندگان را مدیریت کنیم و به سرانجام برسانیم و باری از روی دوش سیستم دولتی برداریم. صالحی گفت: واگذاری امور به بخش خصوصی یعنی نظارت همگانی مردم بر امور و این اقدام صحت انجام امور را به همراه دارد، لذا به نظر می‌رسد باید مسئولان توجه جدی‌تری به واگذاری این بخش داشته باشند بدون شک اگر کارها به مردم واگذار شود، نظارت‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

    وی همچنین در خصوص تخصیص اعتبارات به شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که نظارت جامع و کاملی بر توزیع و تخصیص اعتبارات به شهرستان نیست، پیشنهاد می‌شود از قابلیت خانه صنعت و معدن شهرستان و اطلاعات و اشرافی که بر صنایع شهرستان دارد استفاده شود تا توزیع عادلانه و تخصیص به موقع صورت گیرد و از صنعت خاصی حقی ضایع نشود. مسئول خانه صنعت و معدن کاشمر توضیح داد: متاسفانه برخی از اعتباراتی که وارد شهرستان می‌شود در جای خود هزینه نمی‌شود و گاه به افرادی داده می‌شود که مرتبط با صنعت و تولید نیستند.

    صالحی بر نظارت بیشتر مسئولان بر طرح‌ها تاکید کرد و افزود: باید تسهیلات به افرادی واگذار شود که توانایی لازم را برای به نتیجه رساندن آن طرح داشته باشند و بتوانند اشتغال‌زایی کنند. وی یادآور شد: اگر قرار است تسهیلاتی در بخش تولید به افرادی داده شود، باید خانه صنعت و معدن نیز در جریان باشد اما اکنون این‌گونه نیست. مسئول خانه صنعت و معدن کاشمر گفت: مسئولان به خصوص بانک‌ها هنوز به این باور نرسیده‌اند که اگر مردم و تولیدکنندگان را در کنار خود نداشته باشند با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و بعضا دچار تزلزل می‌شوند.

    صالحی تصریح کرد: هرچند برخی از تولیدکنندگان از اعتبار بالایی برخوردارند و اسناد بسیاری را برای گرفتن تسهیلات در گرو بانک‌ها گذاشته‌اند، اما به دلیل این‌که از زمان تصویب تسهیلات تا زمان پرداخت چندین ماه زمان می‌برد برای سرمایه‌گذار کارایی لازم را ندارد. وی ناآگاهی برخی از سرمایه‌گذاران را از حق و حقوق خود عامل بروز برخی مشکلات دانست و افزود: در حال حاضر برخی سرمایه‌گذاران به دلیل بی‌اطلاعی از مسائل مالی و بانکی ضربه می‌بینند. مسئول خانه صنعت و معدن کاشمر ادامه داد: متاسفانه بانک‌ها در قبال پرداخت تسهیلات فقط چند سند خانه را قبول می‌کنند و برای خود کارخانه هیچ ارزشی قائل نیستند و این موجب بروز مشکلاتی شده است.

    به گفته صالحی، بسیاری از بانک‌ها تولیدکنندگان ضعیف‌تر را به زمین می‌زنند و هیچ‌گونه توجهی به مشکلاتشان ندارند و بیشتر به دنبال سرمایه‌گذارانی هستند که از توانایی بیشتری برخوردارند. وی ابراز کرد: باید روسای شعب بانک‌ها برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و فعالان صنایع شهامت داشته باشند در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. مسئول خانه صنعت و معدن کاشمر گفت: دید سرمایه‌داری باید وسیع‌تر شود و نگاه به این حوزه تغییر کند تا وقتی نگاه محدود باشد، مشکلات رفع نخواهد شد و به زودی شاهد ورشکستگی بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان خواهیم بود.